Home Porady Jak przetrenowanie rujnuje efekty. Oto jak rozpoznać, że za bardzo się starasz.

Jak przetrenowanie rujnuje efekty. Oto jak rozpoznać, że za bardzo się starasz.

Jak przetrenowanie rujnuje efekty. Oto jak rozpoznać, że za bardzo się starasz.

Przetrenowanie oznacza trenowanie za dużo, lub przekraczanie możliwości ciała do regeneracji i naprawienia się po treningu.

Przetrenowanie może być spowodowane zbyt częstymi sesjami, lub po prostu zbyt intensywnymi. Oprócz tego, że będziemy coraz gorzej ćwiczyć, przetrenowanie może doprowadzić do kontuzji i różnych chorób.

Kilka objawów przetrenowania:

  • Zmęczenie
  • Bezsenność
  • Utrata apetytu
  • Nudności
  • Zwiększone ciśnienie krwi
  • Niepokój
  • Depresja
  • Fluktuacje poziomu cukru i hormonów

 

Wiele osób, które chcą zbudować potężne mięśnie (szczególnie ci początkujący) uważają, że urosną bardziej jeśli będą trenować więcej i dłużej. I jeśli ta filozofia ma zastosowanie do wielu sytuacji w naszym życiu, tak zupełnie nie nadaje się do zastosowania w świecie sportu.

Odpowiedni trening pozwoli ci zobaczyć efekty, jednak nie zapominaj o tym, że to co robisz poza siłownią również będzie mieć wpływ na twój rozwój.

Odpoczynek to jeden z najważniejszych czynników w kwestii budowania masy i podnoszenia ciężarów. Oto ogólne wskazówki jak nie przetrenować się.

 

Długość treningu

Twój trening nie powinien trwać więcej niż 45 minut do godziny. Pamiętaj – więcej nie znaczy lepiej. Przestań robić niekończące się sesje wyciskania. Dowal swoim mięśniom przy pomocy złożonych ćwiczeń jak martwy ciąg, przysiady, pompki czy podciąganie, a później idź do domu, zjedź coś i odpocznij.

Częstotliwość treningu

Nie trenuj więcej niż dwa dni pod rząd i nie bój się odpoczywać przez jeden dzień pomiędzy sesjami. W ten sposób pozwolisz swojemu ciału zregenerować się. Tylko genetyczna elita i ci którzy korzystają z chemii mogą dać radę trenować przez wiele dni bez odpoczynku. 

Czas na przerwę

Powinieneś robić tydzień przerwy mniej więcej co 8 – 10 tygodni treningów, aby pozwolić ciału na regenerację. Nie mówię, że masz spać i oglądać telewizję przez cały tydzień. Zamiast tego proponuję jakiś aktywny wypoczynek. Zrób sobie jakieś lekkie cardio, idź na spacer, pobiegać, pojeździj na rowerze, albo zagraj w kosza. Wiesz o co chodzi?

Rób HIIT cardio

Zamiast wykonywać długie sesje cardio, które trwająco 60 – 90 minut, zrób trening interwałowy. W ten sposób skończysz sesję cardio szybko i pobudzisz wydzielanie hormonu wzrostu.

Rób cardio po treningu siłowym

Albo po prostu rób cardio w dni, w których odpoczywasz.

Pamiętaj, że trenowanie ciężko i długo przez cały czas nie da twojemu ciału czasu na dojście do siebie i doprowadzi do szybkiego przetrenowania.

Źródło: fitnessandpower.com

Twoja reakcja?

Super
Super
14
Ha ha
Ha ha
4
Wow
Wow
7
Smutny
Smutny
5
Zły
Zły
2

Podziel się ze znajomymi!

Zostaw swój komentarz